Undgå overraskelser i fordelingsregnskabet  

Uanset om du er ejer eller lejer, så kan det være rart at have et overblik over energibruget i en udlejningsejendom. Det sikrer både lejer og ejer en gennemsigtighed, der skaber tillid mellem parterne. En digital løsning kan gøre det både nemt og bekvemt.   

Når du står over for at skulle udleje din bolig er det rart at vide, hvilke løbende udgifter, der er forbundet med udlejningen. Oftest vil der være opsat et acontobeløb, som din lejer indbetaler til hver måned, der gerne skulle dække udgifter til vand og varme. Det er dog en god idé at vælge at gøre brug af digitale værktøjer i forbindelse med din boligudlejning 

Tryghed hos lejer 

Ved at opstille digitale el, vand og varmemålere vil du være i stand til at følge det løbende forbrug online. Det kan være rart for dig som udlejer, men du bør også give dine lejere adgang til deres forbrugsregnskab. På den måde vil de være i stand til at følge deres løbende forbrug og kunne regulere det derefter. I slipper altså begge for grimme overraskelser og du vil undgå en masse spørgsmål om deres forbrug, da de selv kan kigge med.  

Fordelingsregnskabet  

Fordelingsregnskabet er en opgørelse, der sendes ud til lejerne i en ejendom en gang årligt. Et fordelingsregnskab bruges til at sammenholde acontobetalinger fra lejere med det faktiske forbrug. Det vil sige, at du får et overblik over, hvad du har betalt i vand og varme og så det reelle forbrug. Her skal du være opmærksom på, at de lejere, som bor øverst eller i siderne af en boligblok kan være berettiget til en rabat i deres varmeregnskab. I de yderste lejligheder vil der være et varmetab, som de kan lave indsigelser til, hvis deres forbrug er det samme som en lejlighed, der ikke har et varmetab.  

Gør det hele nemmere med digitale løsninger, der sikrer dig mod overraskelser.